Hvordan du skaber synlighed overfor københavnske storbyrejsende igennem digitale communities

Share

pix_Louise

Louise fra Wonderful Copenhagen har netop afsluttet et projekt, der undersøgte hvorfor digitale communities i stigende grad er vigtige, hvis du vil være synlig overfor københavnske storbyrejsende i fremtiden. Som københavnsk blogger og med en marketing og kommunikationsuddannelse, er jeg helt vild med projektet. Derfor har jeg spurgt hende om nogle spørgsmål både om projektet og hendes egen rolle i det.

Spørgsmålene skulle gerne inspirere både andre bloggere, mindre virksomheder og platforme som markedsføre København i hverdagen og give alle jer nogle ideer og værktøjer til at forstå den stigende vigtighed af små “communities” eller digitale platforme i markedsføringen af byen.

Som de skriver på deres hjemmeside om projektet “Copenhagen Communities”

I de senere år har den teknologiske udvikling og internationaliseringen trukket mediebilledet i to retninger. En homogenisering, der betyder at de største er blevet større. Inden for rejsebranchen er det f.eks. hotels.com, Expedia, Tripadvisor, booking.com, der i høj grad er drevet af en kommerciel nødvendighed. Den anden retning er en fragmentering af mediebilledet, hvor udviklingen har muliggjort et helt nyt mediebillede, der er drevet af interesser. Her mødes vi i interessebårne fællesskaber eller de såkaldte ’communities’. Projektet Copenhagen Communities tager udgangspunkt i de rejsende, som dyrker og rejser efter specifikke oplevelser. Projektets formål er at teste og undersøge potentialet ved at arbejde strategisk på nichemedier, sociale medier og med sociale tjenester med henblik på at tiltrække flere interessespecifikke turister til København.Info boks

Hvad handler “Copenhagen Communities” om?

Baggrunden for projektet er, at vi i stigende grad rejser efter vores interesser eller passioner, som vi blandt andet dyrker i communities på nicemedier og på sociale medier. Her mødes vi på tværs af alder og nationalitet og dyrker en fælles interesse. Det kan fx være en heavy metal fan eller en triatlet. Derfor har vi i samarbejde med nogle af byens festivaller og events fx Copenhell og Ironman Copenhagen testet, hvordan vi ved at indgå i dialogen i disse interessebårne fællesskaber og skabe noget værdifuldt indhold, kan øge andelen af internationale deltagere til deres festival eller event. Det handler om at sætte sig helt ind i hovederne på disse mennesker og forstå, hvad de brænder for.

Hvilken rolle spiller digital communities for turister/besøgende i København og for københavnere?

De spiller en større og større rolle. Vi ser en tendens, hvor vi orienterer os mere mod nichemedier og communities i stedet for brede kommunikationsplatforme. Vi ønsker at få viden og tips fra andre, der har samme interesse som os selv, og som vi kan identificere os med, og samtidig gider vi ikke spilde tiden på indhold, der ikke er relevant for os. Det svarer til, at når jeg er på ferie i en ny storby og om dagen shopper i et af byens fede kvarterer og ser en ekspedient, som jeg kan identificere mig med, så spørger jeg ofte vedkommende, hvor jeg skal spise og gå ud samme aften. Det er altid de bedste tips og vejen til de fedeste oplevelser. Nu finder de møder også sted digitalt.

Kan du nævne nogle af de mere vigtige digitale communities omhandlede København?
En vigtig pointe i vores analyse-del om ’Digitale storbyrejsende’ er, at man som rejsende tager sin digitale hverdag med. Det vil også sige, at de digitale, sociale platforme, som du bruger til hverdag, er også dem, du tager med på rejsen. Der er altså meget få rejsende, der fx henter en Københavner-app, fordi de skal til København. Du bruger måske Instagram eller dine venner på Facebook til at få gode tips. Hvis jeg skal på ferie med min mand, kigger jeg på mrandmrssmith, fordi jeg er vild med små lækre boutique hotels, men skal jeg på veninde-shoppetur er det fx eurowoman.dk. En triatlet vil orientere sig på blog, sites og communities omhandlende tri-sport og ad den vej høre om, at i København foregår KMD Ironman Copenhagen midt i byen blandt historiske bygninger og monumenter, og forhåbentligt få lyst til at rejse til vores skønne by.

Hvordan kan man som et københavnsk firma bruge nichemedier og københavnske communities i sin forretning?
De mest autentiske og virkningsfulde kommunikatører af ens brand er jo dem, der bruger det og kan stå inde for det. Først og fremmest skal man have et produkt eller en ydelse, der er 110 % i orden. Når først fundamentet er i orden, så kan man begynde at arbejde med ambassadører, brugergeneret indhold og delingsmekanismer, således at ambassadørernes fortællinger og anbefalinger kommer ud at leve digitalt og skaber omtale og synlighed af brandet.
 
Hvordan er du endt her i dag?
Jeg har taget de muligheder, der bød sig. Wonderful Copenhagen er et projekthus, hvor der hele tiden kommer nye spændende projekter.

Kan du nævne en situation der påvirkede din karriere?
Jeg valgte på mit studie at tage et semester på IT-Universitetet. Det var i 2003, og der var ikke mange kandidater inden for journalistik og kommunikation dengang, der havde en digital vinkel på sin uddannelse. Det gav mig et forspring.

Hvorfor blev det lige den branche?
Jeg synes, at det er en enorm gave at få lov til at arbejde med citybranding og udvikling. København er et produkt i konstant udvikling, men det giver selvfølgelig også nogle udfordringer, fordi vi jo ikke ejer produktet, så vi er enormt afhængig af vores partneres opbakning.

Hvad er dine fremtidsplaner?
At lægge en plan
 
Hvor kan man ofte finde dig i København?

Hver lørdag går jeg til dans med mine døtre i Dansehallerne ved Carlsberg. Der er en dejlig kreativ og international stemning. 
Tæt på mit arbejde i Pisserenden ligger Sankt Petri Kirke, og kirken har en fantastisk gård, hvor jeg tager mig en stille stund engang imellem.
 
Hvad skal du lave i København her i november måned?
Jeg vil ind og se mindst en dokumentarfilm under CPH:DOX, og så har jeg en kærlighed til Skagen-malerne og vil derfor gerne se udstillingen ’Michael Ancher & P.S. Krøyer – Venner og rivaler’ på Arken.

Læs mere om hele projektet og få mere inspiration til hvordan digitale storbyrejsende finder information og inspiration på deres ferie i København her.

Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *