Iron(wo)man #1: Om motivation, viljestyrke og at sætte sig et mål

Share

ironman-copenhagen

Nu kommer det til at handle om sport, motivation, at sætte sig mål og ændre vaner! Til næste år har jeg frivilligt sat mig for at svømme 1,9 km, cykle 90 km og slutte af med at løbe et halvmaraton. Også kaldet et HALV-IRONMAN!! Så jeg skal have gang i min indre viljestyrke.

Hvad får så en helt almindelige københavnsk kvinde som mig til at kaste mig ud i en halvironman?

Først tænkte jeg, at hvis jeg gennemfører en halvironman, så behøver jeg slet ikke dyrke sport resten af livet!! Hver gang folk ville sige jeg var doven kunne jeg lige slynge den ud: ”Men har du løbet en halvironman måske?” (Desværre har min kæreste jo løbet to stykker af den hele – men jeg kunne sige det til alle jer andre).
Men faktisk, nu hvor jeg er kommet i gang, tror jeg ikke at jeg kan lade være med at dyrke sport fremover – det er blevet en hel livsstil. Hvordan det er sket er jeg heller ikke helt selv klar over, men her kommer til af svarene: motivation, målsætning og falden-i-volsk viljestyrke.

Her kommer til tips til at komme i gang med træningen og holde gejsten oppe! Jeg ved, at jeg får brug for alle tips i den kommende tid!

Motivation – her kan alle være med

Okay måske ikke til at løbe en halvironman, for det kræver meget tid i hverdagen og det ved jeg godt I ikke alle har. Jeg skal træne mindst fire gange om ugen, nu hvor jeg stadig har over et halv år til. Når vi rigtig nærmer os skal der bruges endnu mere tid. Men hvis I har lysten til at komme i gang med at dyrke mere sport så er motivation et første skridt på vejen.

Hvad motiverer dig til at komme i gang? Bedre form, oplevelser, sund livsstil eller tonet krop. Måske har du en ven eller kæreste som er aktiv, så kunne I begynde at træne sammen og få set hinanden på en anden måde.

Det handler om at finde det som motiverer en for at kunne komme rigtig i gang med træningen – og holde gejsten oppe.

TIP: Noget der motiverer mig, er at se hvordan jeg rykker mig. Se at der er en udvikling og at det ikke bare køre i ring det hele. Så skriv mine fremskridt ned – løber du længere, hurtigere eller flere gange om ugen.

You are a star - as long as you do your best!

You are a star – as long as you do your best!

Sæt dit eget mål og fuldfør det!

Alle skal heller ikke løbe en halvironman, det er et ret ekstremt løb. Men hvad man at sætte dig et mål i 2016? Det kunne være at løbe 10 kilometer, lave et minitri eller cykle tøserunden. Der er mange muligheder. Men det at have et mål motiverer, siger mange sportsfolk.

TIP: Og husk nu, du skal også sætte dig selv en belønning i udsigt, når du har nået det mål! Vi skal også huske at belønne os selv ellers får vi nok aldrig kroppen op kl. 6 om morgenen igen for at løbe en vintertur.

Falden-i-volsk viljestyrke skal der til og ændring af vaner

Hvis du allerede er begyndt at tænke over et motionsmål for 2016, så er du godt på vej. Så kan vi sammen kæmpe her i efteråret med at få skabt nye sunde vaner her i efteråret. Meeeen der er lige en sidste ting også. Husk din fanden-i-volskhed.

TIP: Har du brug for lidt hjælp med viljestyrken, så lav en træningsplan. En hvor du kan sætte hak, når dagens træning er fuldført. På den måde kan du også se om du er bagud på træningen eller om du springer for meget over – så du kan nå at rette ind og finde din viljestyrke frem igen.

3200 deltagere - behøver jeg sige mere...

3200 deltagere – behøver jeg sige mere…

Hvor lang tid tager det at ændre sine vaner?

Vi mennesker er vilde med vaner – måske bare ikke altid så gode til at få skabt motionsvaner, det tager nemlig tid at få skabt en rigtig vane. Chris McDonald siger at man skal fortsætte en rytme i 16 uger før det bliver en vane.

Men alle kan være med når det handler om at udvikle gode træningsvaner – og det er her jeg håber at kunne inspirere de fleste af jer. Motivation, mål og viljestyrke, så når du langt!

Har du nogensinde fortrudt en løbetur? Det har jeg heller ikke. Det er det at komme afsted i første omgang jeg nogen gange skal have hjælp til!! Og det er her viljestyrken og motiationen kommer ind. Held og lykke med jeres mål!

Har I andre gode tips til at holde motivationen oppe og nå jeres træningsmål? Og hvad træner I selv op til?

Lad os så komme i gang med den træning!!!:)

Her kan I se min billedserie fra sidste års Copenhagen IRONMAN 

I kan følge min færden til målstregen og rundt i København på min Instagram

Share

2 responses

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *