Lys og leben i natten

Share

Skærmbillede 2014-05-30 kl. 13.31.52

Jeg er på vej gennem nattens København i ulvetimen på min cykel. Mørket får bygninger, bevægelser, biler og butikker til at forsvinde. Tilbage er lyset. Det er lyset der regerer i byen om natten. Som elverkongen kommer det frem, når dagen forsvinder.

Lad mig tage jer med på en lystur igennem denne forandrede by.

Turen starter på Amager og lys er der ikke meget af herude. Jeg kan ikke se Øresund på grund af nogle sorte bygninger i natten, men havet ville kunne give mig lidt lys. Her er nemlig altid trafik. Morgen, middag og aften sejler skibe igennem Sundet. Fra nord til syd eller syd til nord bliver biler, olie, mennesker og forbrugsvarer transporteret. De grønne styrbords og bagbords lygter  skinner ind imod byen, som et håb om liv langt borte i natten. I mellemtiden er jeg nået ind forbi Nyhavn, som jo netop er et minde om Københavns fortid som søfartsby, hvor lysene i mørket på havet ikke kun sejlede forbi ude på sundet, men lastede sine varer, handlede og forvandlede København til et leben af sømænd, farverige tatoveringer og dufte fra hele verden.

Turen går videre; Christanborg passerede jeg for lidt siden. Et enkelt vindue i Christiansborg store mørke profil sendte lys ned til mig. Et enligt lys på magtens højborg, der vidner om at selv magten sover i ny og næ. Og dog, en politibils blå lys kører forbi mig og som et tegn på at magt alligevel aldrig sover. Når vi andre lukker dørene til vores små hjem og stikker næsen under dynen, så står magten fast. Ingen skal få lov til at vælte den omkuld. Den holder øje dag og nat i lys og mørke – hvilket jo er en trøst eller er det?

Der findes mange forskellige lys i en storby. Blå lys og gule lys. Moderne lys og gamle lys. Levende lys og kunstigt lys. Lys fra stjerner og lys fra biler. Og så findes der de røde lys. Jeg tror de røde lys er lysenes konge, det er dem som bestemmer i byen. De bestemmer over biler såvel som mennesker. Og især på cykel er de røde lys en evig irritation. Man kommer cyklende med fuld fart igennem byen og nyder vinden i håret og byen man passerer fra sin saddel mens man nærmer sig et lyskryds. Pludselig skifter det dejlige grønne lys med det røde hoverende lys, der hånligt lyser ned til en mens kan hugger bremserne i og ser de cyklister, der lige nåede over lyskrydset inden den røde djævel tonede frem, lykkeligt uvidende cykle videre. Det røde lys i lyskrydset er som en sur gammel idrætlærer, der elsker at håne og hoverer eleverne. Kom så løb, stop, løb stop. Det hedder interval træning og jeg bestemmer tempoet!

Ikke engang det skønne fagre grønne lys kan man regne med. Man kan komme cyklende og se det skinne ud imod én på afstand. Men så puff forsvinder det før man når derhen og endnu engang på man hugge bremserne i ved lyskrydset. Ledt i fordærv af det grønne skær! Men det er selvfølgelig også i disse pauser ved Københavns mange lyskryds at man får tid til at løfte hovedet og opleve byen. Da jeg kigger op ved en af disse pauser får jeg øje på det gulige lys fra gadelamperne. Det er underligt at tænke på at lyset fra disse gamle gadelamper har skinnet på Københavns liv og leben længe før både du og jeg blev født. Måske har deres lys oplevet galante damer med store kjoler og hatte på vej med deres gemal til Det Kongelige teater, gade drenge med tøndehjul og hvide grin i deres kulsorte ansigter. De har måske oplevet den første bil kører forbi og den sidste væltepeter komme trillende. Tænk hvis gadelamperne kunne snakke om alt det de har oplyst igennem tiden….

Men længere når jeg ikke at tænke før det grønne lys kommer tilbage og jeg er på farten igen.

Det er en sjov tanke. Lys. Lys illusterer jo menneskets kommen til planten. Hvor der er mennesker er der lys. I gamle dage var det ild ved bålet og i vores dage i lidt flere udgaver; lys fra iPhoneskærme, reklameneonlys, bil lygter og lys fra folks hjem. Man kan faktisk bruge lys, som søfarer i gamle dage brugte stjerner til at navigerer efter. Hvis der en dag kom rummænd til jorden, ville de allerede ude fra universet kunne bruge lys til at navigerer efter og finde liv på vores klode. De ville nok navigere direkte imod Tokyo, New York, Beijing eller London, mens en stor del af Afrika ville ligge hen i mørke uden meget liv.

Men lys er jo ikke kun et tegn på liv og leben, det er i og for sig også et tegn på død og ødelæggelse. Lysforurening er blevet et kendt buzzword i nutidens klimafokuserede verden. For lys forurener. Direkte forhindrer lys dig i at se hvad der findes bagved lyset, som for eksempel stjernerne, men også hvad der gemmer sig i mørket. Lyset gør os blinde og luller os ind i en falsk bevidsthed om, at så længe vi har lys og civilisation skal det nok gå det hele. Men det er her den indirekte forurening af lys kommer ind i billedet. Man skal bruge strøm, el og olie til at oplyse vores krævende civilisation. Det er jo ikke særlig bæredygtigt eller holdbart i længden. Gad vide om folks forbrug af lys bliver et samtale emne i magtens korridorer.  Måske skal man betale lysskatter, som vi idag betaler grønne skatter i Danmark, fordi det er ikke er godt og bæredygtigt for samfundet og vil påvirke civilisationen overlevelse? Hmdet vil tiden vise.

Imens er jeg cyklet ind af Nørrebrogade med alt dens bar- og diskoteklys og genskæret i festglade menneskers fulde øjne.

Faktisk følger lyset mig hele vejen hjem. Det er som en reservemor, der vil sikre sig at jeg kommer godt på vej og hjælper mig med at finde hjem. Måske som en markant forøget Nordstjerne, der hjælper mig med at navigerer og komme i havn. Ihvertfald lykkes det mig og her står jeg nu i min entre. Der er helt mørkt. Jeg nænner ikke at tænde lyset og forstyrer den stilhed og rolighed, som mørket føles efter alt det lys.

Men til sidst tænder jeg lyset. Vi mennesker kan jo ikke leve uden lys. Lyset er vores hjælper og nødvendige følgesvend.

Men det er da også lidt underligt at tænke på hvor afhængige vi er af dette oplysende tegn på civilisation. Tænk over det. Hvordan mon vores samfund havde set ud hvis ikke Thomas Edison havde opfundet pæren?

 

 

 

Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *